Конкурсно-пізнавальна програма
«Броня Шевченкового слова»
(для учнів 5 – 6 класів)
Мета: сприяти всебічному розвитку дітей, збагачувати знання про літературну спадщину нашої країни, поповнювати знання про великого співця України – Тараса Шевченка, його життя та творчість, розвивати увагу, пам’ять.
Хід програми.
Доброго дня, шановні учасники та усі присутні. Рада вас вітати на нашій грі «Літ-ринг». Протягом наступного часу з вами буду спілкуватись я, Донець Наталія Вікторівна.
Зацвіла в долині
Червона калина,
Ніби засміялась
Дівчина-дитина.
Любо, любо стало,
Пташечка зраділа
І защебетала.
Ці слова знайомі нам з вами ще з дитинства, з дитячого садочка. А от чи пам’ятає хтось із вас, хто автор цих рядків? Так, це слова Великого Співця, Кобзаря українського народу Тараса Григоровича Шевченка. А от чи знає хтось, чому ми згадали про нього саме зараз, на початку чарівної весни. Так, дійсно, в березні народився цей відомий усьому світу поет. І наша зустріч присвячена саме творчості Тараса Григоровича Шевченка.
А тепер настав час познайомитись з учасниками сьогоднішньої зустрічі:
— команда ЗОШ № 1;
— команда ЗОШ № 2;
— команда гімназії ім. В.О.Нижниченка;
— команда ЗОШ № 4;
— команда НВК ім. Л.І. Бугаєвської;
— команда ЗОШ № 6.
На нашій грі присутні також вболівальники, які прийшли підтримати своїх друзів. На грі також присутні члени журі, які уважно спостерігатимуть за ходом зустрічі:
1.
2.
3.
Щовесни, коли тануть сніги,
І на рясті засяє веселка.
Повні сил і живої снаги
Ми вшановуємо пам’ять Шевченка.
В нашій історії завжди залишаються імена, які зробили великий внесок у розвиток культури чи іншої якоїсь галузі. До таких видатних людей належить й ім’я великого українського поета Т.Г. Шевченка. А от чи добре знаєте ви його життєвий шлях? Давайте перевіримо.
Вікторина.
1. Коли народився Т.Г. Шевченко?
1) 9 березня 1814 року;
2) 18 березня 1815 року;
3) 20 березня 1814 року.
Правильна відповідь: 1), в с. Моринцях Звенигородського повіту зараз Черкаська обл.
2. В якому віці поет став вільною людиною?
1) 24 роки;
2) 20 років;
3) 30 років.
Правильна відповідь: 1), в 1838 році був заплачений викуп 2,5 тис. карбованців. Карл Брюллов намалював портрет Жуковського (вихователя дітей у царській сім’ї) і розіграв у лотерею за участю царської сім’ї.
3. Перше видання поета мало назву «Кобзар. Т.Шевченко. Санки-Петербург 1840р. В типографи Фишера издание Мартоса Петра». Ця збірка складалася із:
1) 20 творів;
2) й6 творів;
3) 8 творів.
Правильна відповідь:3), «Думи мої», «Перебендя», «Катерина», «Тополя», «Нащо мені чорні брови», «До Основ’яненка», «Іван Підкова», «Тарасова ніч».
4. Тарас Шевченко був не лише поетом, але й видатним художником. За своє життя він намалював понад 1129 картин і малюнків. Який заклад він закінчив?
1) Художню школу Карла Брюллова;
2) Академію мистецтв;
3) Інститут живопису та портрету.
Правильна відповідь: 2), 1845 рік, за роки навчання отримав 1839 рік – срібну медаль, 1840 рік – другу срібну медаль, 1841 рік – третю срібну медаль.
5. Яку книгу для маленьких дітей уклав і видав за власний кошт Шевченко?
1) «Буквар»;
2) «Математика»;
3) «Читанка».
Правильна відповідь: 1), 1861 рік, «Буквар южноруський».
6. Скільки років провів Тарас Григорович Шевченко на засланні?
1) 15;
2) 12;
3) 10.
Правильна відповідь: 3), з 1847р. по 1857р.
7. Коли помер Тарас Григорович Шевченко?
1) 10 березня 1861р.;
2) 13 січня 1861р.;
3) 1 травня 1861р.
Правильна відповідь: 1), похований у Петербурзі на Смоленському кладовищі.
Ще в роки навчання в Академії Шевченко починає й активну літературну діяльність. В 1840 році виходить перший збірник «Кобзар». І хоча творів було небагато, проте це було щось несподіване, нове, щось так глибоко з душі народу добуте, що годі було опиратися його силі. Найкраще враження висловив старий український письменник Григорій Квітка-Основ’яненко. Йому, як писав до Шевченка, аж волосся на голові підіймалося, коли читав «Кобзаря». «Я його притулив до серця, бо дуже шаную вас, і ваші думки кріпко лягають на душу». Сучасник і товариш Шевченка Пантелеймон Куліш сказав, прочитавши «Кобзаря»: його устами увесь наш народ заспівав про свою долю».
Звичайно, сучасні видання невмирущого «Кобзаря» містять набагато більше творів. І зараз не можна прочитати їх, не хвилюючись і не переживаючи за долі героїв. Тож зараз ми з вами згадаємо творчість Великого Поета.
«Прочитати чарівний запис»
На картках записані уривки з творів Т. Шевченка. Прочитати і визначити твори.
- «Мені тринадцятий минало».
- «Заповіт».
- «Садок вишневий коло хати».
- «Сон» («На панщині пшеницю жала»).
- «Ой діброво-темний гаю..».
- «Тече вода з-під явора…»
Шевченка найчастіше називають народним поетом. Геніальним поетом. Це так, але не тільки. Ми вже згадували, що Тарас Шевченко був чудовим художником. Але є ще одна особлива сторона його таланту. Тарас Григорович був видатним прозаїком-повістярем, а також драматургом. Його невмируща п’єса «Назар Стодоля» іде й сьогодні на сценах українських театрів. Тож давайте і ми торкнемося театрального мистецтва і станемо акторами.
«Інсценізація творів»
Завдання командам: вибрати речі, потрібні для підготовки і інсценізувати вірш.
1. На вгороді коло броду 2. На великдень на соломі
Барвінок не сходить. Против сонця, діти.
Чомусь дівчина до броду Грались собі крашанками
По воду не ходить. Та й стали хвалитись.
На вгороді коло тину Обновами. Тому к святкам
Сохне на тичині З лиштвою пошили
Хміль зелений, не виходить Сорочечку. А тій стьожку,
Дівчина з хатини. Тій стрічку купили.
На вгороді коло броду Кому шапочку смушеву,
Верба похилилась. Чобітки шкапові,
Зажурилась чорнобрива, Кому свитку. Одна тілько
Тяжко зажурилась. Сидить без обнови
Плаче, плаче та ридає, Сиріточка, рученята
Як рибонька б’ється… Сховавши в рукава.
А над нею молодою, — Мені мати куповала.
Поганець сміється. — Мені батько справив.
— А мені хрещена мати
Лиштву вишивала.
— А я в попа обідала,-
Сирітка сказала.
3. Ой на горі роман цвіте, 4. У неділю не гуляла,
Долиною козак іде, Та на шовки заробляла,
Та у журбі питається: Та хустину вишивала,
«Де та доля пишається? Вишиваючи, співала:
Чи то в шинках з багачами? «Хустиночко мережана,
Чи то в стенах з чумаками? Вишиваная,
Чи то в полі на роздоллі Вигаптую, подарую,
З вітром в’ється по волі?» А він мене поцілує.
Не там, не там, друже-брате, Хустино моя.
У дівчини в чужій хаті, Мальованая.
У рушничку та в хустині Здивуються вранці люди,
Захована в новій скрині. Що в сироти хустка буде
Мережаная,
Мальованая.
А я косу розплітаю,
З дружиною походжаю.
Доленько моя.
Матінко моя».
5. Тече вода із-за гаю 6. Зацвіла в долині
Та попід горою. Червона калина,
Хлюпощуться качаточка Ніби засміялась
Помеж осокою. Дівчина – дитина.
А качечка випливає Любо, любо стало,
З качуром за ними, Пташечка зраділа
Ловить ряску, розмовляє І защебетала.
З дітками своїми Почула дівчина
Тече вода край города, І в білій свитині
Вода ставом стала. З біленької хати
Прийшло дівча воду брати, Вийшла погуляти
Брало, заспівало. У гай на долину
Вийшли з хати батько й мати І вийшов до неї
В садок погуляти, З зеленого гаю
Порадитись, кого б то ім. Козак молоденький;
Своїм зятем звати? Цілує, вітає,
І йдуть по долині,
І йдучи співають.
Перше слово сказав
із колисочки прямо «Мамо».
Виріс, солдатом прийшов
на вокзал із гамом «Мамо».
Йдучи в атаку, впав і так само: «Мамо».
Звівся й припав до життя вустами: «Мамо».
Значне місце у творчості Тараса Шевченка займає жіноча доля. точніше, недоля, бо образ нещасної, закріпаченої жінки поет носив, «неначе цвяшок, у серце вбитий». Максим Рильський писав: «Такого полум’яного культу материнства, такого апофеозу жіночого кохання і жіночої муки не знайти ні в одного з поетів світу». Кожна жінка – жертва для поета рідна. Він плаче її слізьми, мучиться її муками. Уже в маленькій дівчинці поет бачив майбутню жінку-страдницю, її тяжку долю і співчував їй, тужив, плакав разом із нею. Немає у світовій літературі іншого поета, який би так ніжно, з любов’ю оспівав у своїй творчості жінку-матір усієї Землі, берегиню, продовжувачку роду. Його невмируще:
Врага не буде, супостата!
А буде син, і буде мати,
І будуть люди на Землі,-
стало святим ідеалом для багатьох поколінь. Ми зараз знову звернемось до творчості Шевченка і можемо прослідкувати, що багато творів мають у своїй назві жіночі імена або образи.
«Відгадати назви творів»
Розгадати ребуси.
Ми вже згадували сьогодні про великого художника Тараса Шевченка. Почав розкриватися його талант ще з дитинства. Своїми малюнками він вразжав односельців. «У вільні години, — згадує знайомий Шевченка Лобода, — малював вуглиною на коморі й стайні півнів, людей, церкву і київську дзвіницю». Та щоб стати справжнім художником, треба було вчитися. У цьому доля була прихильною до нього. Випадок звів його з найвідомішим художником того часу Карлом Брюлловим, який став його вчителем у Петербурзькій академії — мистецтв. За своє життя Тарас Григорович намалював понад 1129 картин і малюнків. Ті, хто його знав, запевняли, що він був не менш талановитим художником, ніж поетом.
«Картинна галерея»
Серед зображень картин різних авторів знайти витвір Тараса Шевченка.
Підведення підсумків. Нагородження.