хореографічний анс. “Ремікс”, керівник Бісько Оксана Іванівна

Позашкільний навчальний заклад

центр дитячої та юнацької творчості

«Група великих батманів»

(рекомендації по проведенню занять у хореографічному колективі) 

м.Комсомольськ

2013

Бісько Оксана Іванівна, керівник ансамблю естрадного танцю “Ремікс” позашкільного навчального закладу центру дитячої та юнацької творчості Комсомольської міської ради.

Бісько О.І.. «Група великих батманів» (рекомендації по проведенню занять у хореографічному колективі). – м.Комсомольськ, 2013. – 16с.

Посібник містить рекомендації по проведенню занять у хореографічному колективі  на тему «Група великих батманів».

Посібник призначений для використання в роботі керівниками хореографічних  гуртків, студій та колективів  позашкільних та загальноосвітніх навчальних закладів.

Відповідальна за випуск:

Лаптєва Тамара Миколаївна, директор позашкільного навчального закладу центру дитячої та юнацької творчості Комсомольської міської ради.

Затверджено методичною радою позашкільного навчального закладу центру дитячої та юнацької творчості Комсомольської міської ради, протокол №  2 від 15.01.2013р.

ВСТУП

«Класичний балет — джерело модерну.

Постійне творення, перетворення й еволюція

                                                       техніки танцю».        М.Бежар

     Класичний танець і класичний екзерсис – це той фундамент, на якому  будується все хореографічне мистецтво й танцювальне виховання зокрема.

Отже, ансамбль естрадного  танцю «Ремікс» створений саме для того, щоб зацікавити та заохотити підростаюче покоління до естрадної  хореографії. Завдяки сумлінній праці вихованців, ансамбль естрадного  танцю «Ремікс»  є неодноразовим переможцем міських, обласних, Всеукраїнських та міжнародних фестивалів та конкурсів.

Посібник має на меті більш детально розкрити групи великих батманів.

Сподіваємось, що збірник стане в нагоді керівникам гуртків естрадного танцю позашкільних та загальноосвітніх навчальних закладів і допоможе виробити у дітей правильну постановку корпусу, стійкість, виворітність ніг, гнучкість, обертання, вільне й пластичне володіння руками, чітку координацію рухів і, нарешті, витривалість і силу.

Група великих батманів

      Класичний танець, як основа будь-якої хореографії вимагає завзятої праці, терпіння, наполегливості й регулярного тренажу.

Урок класичного танцю містить у собі екзерсис біля станка, екзерсис на середині зали, adagio й allegro. Кожен урок починається й закінчується уклоном, який ускладнюється у процесі роботи (від простого кніксену до реверансу).

Класичний екзерсис біля станка розвиває й зміцнює весь опорно-руховий апарат тіла, дає правильну постановку голови, рук і ніг, допомагає звільнитися від наявних фізичних недоліків: сутулості, перекосу плечей, клишоногості, недосконалої форми ніг, а також сприяє розвитку концентрації уваги.

Отже, основне завдання класичного екзерсису полягає в тому, щоб шляхом доцільно підібраних, постійно повторюваних тренувальних вправ, допомогти учневі розвинути тіло, навчити вільно й пластично керувати своїми рухами.

Вивчаючи класичний танець не можна не сказати про методику викладання А.Я. Ваганової, професора хореографії, народної артистки РРФСР, педагога Ленінградського державного хореографічного училища, нині Академії російського балету, яка носить її ім’я, система якої являється закономірним продовженням і розвитком традицій російської балетної школи, що стала видатним внеском у теорію й практику балетного мистецтва.

Новим у цьому методі були: чітка продуманість навчального процесу, значна ускладненість екзерсису, спрямована на вироблення віртуозної техніки й прагнення навчити танцюристів свідомому підходу до кожного руху. Загалом, система Ваганової спрямована на те, щоб навчити «танцювати всім тілом», домогтися гармонійності рухів, розширити діапазон виразності.

Сама А.Я. Ваганова не розглядала свою педагогічну систему як незмінну. Ніколи не зупиняючись на досягнутому вона без коливань вводила в уроки все нові ускладнені рухи: «Адже навкруги життя, все росте, усе рухається вперед, тому рекомендую…спостерігати за життям і за мистецтвом». Цей важливий спадок вона залишила своїм послідовникам.

Сьогодні її педагогічний метод став провідним і основним у світовій хореографічній школі. Він творчо розвивається педагогами у різних балетних школах.

Книгу А.Я. Ваганової «Основи класичного танцю» знає і цінує увесь хореографічний світ. Книга перекладена майже всіма мовами світу і є основою сучасних зарубіжних підручників з класичного танцю.

Хочу зупинитися на групі великих батманів.

До них належать:

grand battement jete (гран батман жете);

grand battement jete pointe (гран батман жете пуанте);

grand battement jete balance (гран батман жете балансе);

grand battement jete («м’який»)

У своєму колективі починаю вивчати grand battement jete

у групах середнього рівня навчання, після того, як вивчено і закріплено виконання  battement  tendu та battement tendu jete (групи початкового рівня навчання). Спочатку вивчаємо рух  обличчям до станка в сторону та назад, а потім вперед тримаючись однією рукою за станок. Рух вивчаємо спочатку в розкладці (виконуючи зупинку в точці pointe tendu), а потім злитно без зупинок.

Після вивчення та вдосконалення виконання grand  battement  jete біля станка виконуємо його на середині зали enface та epaulement, комбінуючи з battement  tendu та battement  tendu  jete.

    Grand battement jete — великий кидок ніг, подальший розвиток battement tendu jete, кидок витягнутої ноги вперед, в сторону та назад на рівень 90 градусів і вище. Цей рух має велике значення для розвитку та закріплення тазостегнового суглоба, він робить ширшим та вільнішим  крок.

При виконанні великих батманів необхідно слідкувати, щоб обидві ноги були сильно натягнуті, а тулуб зібраний, підтягнутий та стриманий. Вся тяжкість тулуба – на опорній нозі. Кидок ноги вгору має бути дуже активним, вільним та легким. Опускаючись нога не повинна падати, а вертатись у позицію стримано, проходячи витягнутим носком по підлозі. При виконанні grand battement jete назад тулуб залишається прямим, при цьому зберігається сильна напруга в попереку.

У групах вищого рівня навчання вивчаємо :

Grand battemen tjete pointe — різноманітність великого батмана, при якому після виконання кидка на  90 градусів нога опускається на витягнутий носок на підлогу в точку pointe tendu (в заданому напрямку: вперед, назад чи в сторону). Наступний батман починається з точки pointe tendu і закінчується знову опусканням ноги носком в цю точку. Торкання носком підлоги повинно бути легким. Після потрібної кількості повторів, останній батман закінчується приведенням ноги в 1-у або 5-у позицію.

 Grand battement jete balance (гойдаючий)

— різноманітність великого батмана, при якому кидок виконується в напрямку вперед і назад на 90 градусів через 1-у позицію. Одночасно з кидком ноги вперед тулуб відхиляється назад, одночасно з кидком ноги назад тулуб відхиляється вперед. Обов’язково слідкувати за тим, щоб плечі залишалися рівними, а поперек підтягнутим. Голова повернута до руки, відкритої на 2-у позицію. Кидки в сторону виконуються тільки на середині зали із 1-ої або з 5-ої позиції поперемінно однією та другою ногою.

Grand  battemen  tjete «м’який» — різноманітність великого батмана. Кидок на 90 градусів із 5-ої позиції вперед, в сторону чи назад виконується прийомом developpe. У позицію опускається пряма нога.

На середині зали бажано повторювати комбінації, які виконуються біля станка, рівномірно вводячи ускладнення.

Класичний танець є основою будь-якої танцювальної форми, перевірений століттями і потрібно не боятися  цієї складної науки, а вивчати і впроваджувати в тім обсязі, що необхідний вашому колективу й отримувати зовсім несподівані результати.

 Список використаної літератури

  1. Ваганова А.Я.   Основы классического танца. -СПб.: Издательство «Лань», 2000.
  2. Тарасов Н.И. Классический танец. – М., 1971.
  3. Бежар М. Мгновения из жизни другого. Мемуары. – М., в/о Союзтеатр СТД СССР, 1989.

 

Для нотаток