«Початкове технічне моделювання як основа розвитку технічної творчості дітей»
СОЦІАЛЬНО-ПЕДАГОГІЧНИЙ ПРОЕКТ ОЗДОРОВЛЕННЯ ТА ВІДПОЧИНКУ ДІТЕЙ
Сорокін Олександр Олексійович,
керівник гуртка «Авіамодельний»
м.Комсомольськ
2014 р.
Аналіз ситуації, обґрунтування проблеми, на вирішення якої спрямовано проект.
Розвиток науки та техніки викликає в дітей великий інтерес, який підтримується засобами масової інформації. Вони в доступній формі знайомлять молодших школярів з історією техніки, її теперішнім і майбутнім.
Для розвитку технічних нахилів та інтересів дітей служать гуртки технічної творчості. Саме в гуртковій роботі важлива роль відводиться формуванню в дітей культури праці: планування праці, правильне поводження з інструментами, дотримання правил безпеки праці, підтримання порядку на робочому місці, екології матеріалів та часу, а крім того розвиває у дітей такі необхідні якості як точність, акуратність, наполегливість.
Мета та завдання програми:
– розширення політехнічного кругозору дітей;
– розвиток конструкторських і технологічних здібностей в процесі виконання практичних робіт;
– виховання культури праці;
– професійна й естетична культура гуртківців;
– розвиток творчого мислення, самостійності та кмітливості при виготовленні моделей;
– формування соціально цінних взаємин в колективі, позитивного ставлення один до одного.
Методи, методики, технології реалізації проекту:
– вивчення теоретичних понять;
– бесіди;
– дослідницька робота;
– спостереження;
– практична робота;
– виставки;
– екскурсії;
– робота в парах, малих групах;
– колективна робота.
Зміст програми.
Програма гуртка
«Початкове технічне моделювання»
для літнього пришкільного оздоровчого табору.
Пояснювальна записка.
Літо – це пора відпочинку дітей, пора цікавих справ. Відпочинок дітей повинен бути активним, поєднувати працю, ігри, які дають певні знання і навички. Правильно організована робота гуртка початкового технічного моделювання повинна відповідати всім вимогам.
Зміст занять гуртка початкового технічного моделювання, послідовність і форма його організації визначається місцевими умовами (продовженням зміни, умінням керівника гуртка, кількістю інструментів і матеріалів і нарешті загальним планом роботи табору).
Складаючи план роботи гуртка необхідно пам’ятати про фізичні та психологічні особливості дитини 7-10 річного віку, які потребують динаміки та різноманіття в роботі. Основне завдання гуртка у таборі – це організувати розумний відпочинок, розвиток інтересу до техніки та праці.
Організовуючи гурток у таборі, перш за все, необхідно знайти місце, де будуть проходити заняття, зберігатися інструменти і матеріали. Інструменти і матеріали необхідно закупити до відкриття табору, бо ви не встигнете розпочати роботу в першу зміну, коли взагалі відпочивають дітлахи молодшого шкільного віку.
Дуже добре коли в таборі є приміщення, де будуть розміщенні гуртки. Якщо такого приміщення немає, то заняття можуть проводитись на свіжому повітрі, на звичайних столах, які надають керівники табору. У такому випадку зберігати інструменти і матеріали можливо у шафах, або спеціально виділених класах.
Для того, щоб діти забажали відвідувати ваш гурток потрібно підготуватися; вивісити оголошення, малюнки, запрошення. І головне, на загальному зборі, на лінійці зробити показовий виступ.
До гуртка потрібно записати 10-15 дітей, заняття потрібно проводити 3-4 рази на тиждень, не більш 1,5 – 2 години.
Обов’язково скласти чіткий розклад і бажано не змінювати його, тоді хлопчики не будуть запізнюватись і пропускати заняття.
Коли погода гарна, заняття краще проводити на свіжому повітрі.
Успіх роботи залежить від підготовки керівника гуртка або юного інструктора. На кожне заняття слід підготувати необхідну кількість шаблонів (4-5 комплектів), за якими будуть виготовлятися деталі на цьому занятті, підготувати потрібні інструменти і матеріали.
Керівнику гуртка необхідно слідкувати за тим, щоб діти постійно були зайняті, не бешкетували. Дітям, які раніше виготовили модель запропонуйте допомогти своїм друзям, які ще не закінчили працювати.
Коли заняття добігло кінця, кожен вихованець повинен навести порядок на своєму місті, де він працював, прибрати інструменти, покласти модель та залишки матеріалу у шафу, або відведене для цього місце, де вони будуть зберігатися до наступного заняття. За прибиранням слідкує черговий.
Коли у всіх гуртківців всі моделі будуть повністю закінчені, їх необхідно відрегулювати, провести пробні запуски і тільки після цього слід організувати змагання.
На закінчення зміни, або на закриття табору необхідно організувати виставку моделей юних техніків і нагородити грамотами кращих гуртківців.
Виставку необхідно зберігати для дітей наступної зміни, бо вироби – це найкраща агітація.
Тематика роботи гуртка початкового технічного моделювання
|
|
Теор. |
Практ. |
Всього |
| 1. Вступне заняття. Інструменти і матеріали. |
1 |
1 |
2 |
| 2. Початкові графічні знання і уміння. |
1 |
1 |
2 |
| 3. Виготовлення макетів і моделей технічних об’єктів із плоских деталей. |
1 |
5 |
6 |
| 4. Розробка і виготовлення об’ємних макетів і моделей |
1 |
9 |
10 |
| 5. Підсумкове заняття |
2 |
– |
2 |
| ВСЬОГО |
6 |
16 |
22 |
Зміст програми
Тема 1. Вступне заняття. Інструменти і матеріали.
Значення техніки в житті людини. Зміст роботи на заняттях в технічному гуртку. Демонстрування зразків готових виробів. Розповідь про властивості та використання паперу, картону, дерева, дроту та інших матеріалів.
Інструменти й способи обробки вказаних матеріалів, призначення та правила користування, правила техніки безпеки.
Демонстрація інструментів, що використовується при обробці різноманітних матеріалів: ножиць, молотка, шила, плоскогубців, лобзика та інших.
Практичні заняття.
Виготовлення із щільного паперу силуетів тварин, дерев, автомобілів.
Тема 2. Первинні графічні знання та вміння.
Закріплення, удосконалення та розширення знань про інструменти та приладдя для креслення: лінійку, кутовик, циркуль, олівець, учнівську дошку; їх призначення і правила використання. Ознайомлення з лініями креслення: лінія видимого контуру, лінія невидимого контуру, лінія згину, осьова або центрова лінія, суцільна, тонка.
Розширення понять про осьову симетрію симетричні фігури і деталі плоскої форми. Закріплення знань про умовні позначення: діаметр, радіус. Удосконалення вміння ділення кола на 3, 4, 6, 8, 12 частин.
Практична робота.
Розмітка з використанням ліній креслення та виконання паперових моделей (парашута, ракети, моделі планера). Виготовлення гольника у вигляді 4, – 6, -8, -12 пелюсткових квітів і циферблатів годинників з використанням циркуля (ділення кола).
Збільшення та зменшення зображень плоских деталей (використання клітин).
Тема 3. Виготовлення макетів і моделей технічних об’єктів із плоских деталей.
Поняття про контур, силует технічного об’єкту.
Розширення та поглиблення понять про геометричні фігури: різноманітні прямокутники, трикутники, коло, на півколо і т.п.
Зіставлення форм оточуючих предметів, деталей автомобілів, та інших технічних об’єктів з геометричними фігурами. Екскурсії на будівельні майданчики, вулиці міста і т.п. для зорового вивчення головних елементів конструкції різноманітних машин та механізмів.
Практичні роботи.
Виготовлення «геометричного конструктора» із щільного паперу (геометричні фігури, різні за формою та розміром).
Створення креслення силуетів пароплавів, автомобілів, літаків, світлофора, терезів і т.п. для елементів геометричного конструювання способом маніпулювання.
Виготовлення контурних моделей з’єднаннями (літака, ракети, пароплава, якоря і т.п.).
Із картону за зразком, малюнком, шаблоном, за уявою, сприйняттям особистим задумом.
Тема 4. Розробка і виготовлення об’ємних макетів і моделей технічних об’єктів.
Початкове поняття про прості геометричні тіла: призма, циліндр, конус. Елементи геометричних тіл: грань, ребро, вершина, основна поверхня.
Співставлення форми навколишніх предметів, частин машин та інших технічних об’єктів з геометричними темами. Екскурсії.
Практичні роботи.
Розробка і виготовлення макетів і моделей технічних об’єктів на основі маніпуляції готовими об’ємними формами. Виготовлення із щільного паперу чи тонкого картону геометричних тіл: призм, циліндрів, конусів з попереднім кресленням розгорток і лекал. Виготовлення макетів і моделей технічних об’єктів на основі виготовлення розгорток (макети і моделі літаків, ракет, потягів та авіатранспорту різноманітного призначення). Виготовлення об’ємних діючих моделей із різноманітних матеріалів.
Тема 5. Підсумкове заняття.
Бесіда: «Чому діти навчились на заняттях у гуртку?»
Приблизний перелік знань і умінь, які здобувають діти у процесі технічного конструювання.
Діти повинні знати:
– назву і призначення технічних об’єктів, що їх оточують і часто зустрічаються і інструментів ручної праці;
– інформацію про трудову діяльність дорослих про деякі конкретні види технічної праці в побуті і на підприємстві;
– прийоми і правила користування простими інструментами ручної праці;
– елементарні властивості паперу, картону, деревини, деяких тканин і пластмаси, їх використання, застосування, доступні способи обробки.
– способи з’єднання деталей із паперу, картону і фанери.
– назви головних частин макетів і моделей, що виготовляються;
– необхідні правила техніки безпеки в процесі всіх етапів конструювання і виготовлення моделей.
Діти повинні вміти:
– виділяти загальні і індивідуальні ознаки предметів і технічних об’єктів;
– визначати основні частини виготовлених макетів і моделей і правильно вимовляти їх назви;
– впізнавати і називати плоскі геометричні фігури і об’ємні геометричні тіла;
– складати геометричні фігури з цих частин;
– користуватися поширеними інструментами праці, виконувати правила техніки безпеки.
Література
- Шуравлева А.П., Болотина Л.А. Начальное техническое моделирование. – Москва, Просвещение, 1982г.
- Куцакова Л.В. Конструирование и ручной труд в детском саду. – Москва, Просвещение, 1990г.
- Щеблыкин И.К., Ромашина В.И., Качакова И.И. Аппликационные работы в начальных классах.- Москва, Просвещение, 1990г.
- Житомирский В.Г., Шеврин Л.Н. Путешествие по стране геометрии. – Москва, «Педагогика», 1991г.
- Мищенко И.Т. Умелые Руки. – Киев, Радянська школа, 1987г.
Приблизний бюджет витрат по проекту.
| №
з/п |
Назва |
К-сть |
Ціна |
Сума |
| 1. | Листи ватману А1 |
15 |
2.50 |
37.50 |
| 2. | Лінійки |
10 |
0.90 |
9.00 |
| 3. | Олівці прості, креслярські |
10 |
1.50 |
15.00 |
| 4. | Трикутники |
10 |
2.50 |
25.00 |
| 5. | Набори кольорового картону |
20 |
4.60 |
92.00 |
| 6. | Клей ПВА |
8 |
3.80 |
30.40 |
|
ВСЬОГО |
|
|
208.90 |
|
